۱۳۹۰/۱۱/۱۵

آیا با روند تحریم‌ها تا شش ماه دیگر در ایران قحطی می‌آید؟

image

تحریم‌های وضع شده بر علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ابعاد گسترده‌ای یافته‌اند و بخش مالی و اقتصادی را هدف گرفته‌اند. با ادامه روند تحریم‌ها وارادات مواد عذایی و غلات به ایران به شدت کاهش یافته است. تولیدات داخل جوابگوی جمعیت 75 میلیونی ایران نیست و باید بخشی از مایحتاج عمومی از خارج کشور وارد شود که با تحریم‌های وضع شده در ماه‌های آینده و عدم باز پرداخت بدهی امکان واردات به ایران میسر نخواهد بود و مواد غذایی در ایران کمیاب می‌شود.
در چند ماه اخیر تحریم‌های وضع شده بر علیه جمهوری اسلامی ایران به قدری تشدید شده است که ایران قادر به واردات کالاهای اساسی و ارزاق نیست.
این در حالی است که اسدالله عسگراولادی از میلیاردرهای رانت‌خوار جمهوری اسلامی پیشتر از وقوع قحطی در ماه‌های آینده را داده بود که بر اثر بازتاب سخنانش حرفش را پس گرفت و بهمنی رییس کل بانک مرکزی در ماه گذشته شرایط جمهوری اسلامی را بر اثر تحریم‌های وضع شده به شیعب ابوطالب در صدر اسلام تشبیه کرد که خامنه‌ای در جواب گفت ما در شرایط جنگ بدر و خیبر هستیم و در نماز جمعه از عدم عقب‌نشینی هسته‌ای خبر داد و گفت در آمادگی کامل قرار داریم و اروپا و امریکا را تهدید کرد.
با این حال در یک ماه گذشته عده‌ای از مردم از ترس کمبود مواد غذایی به مغازه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای هجوم بردند و برای چند ماه آینده ذخیره غذایی خریدند به گونه‌ای که مقامات وزارت بازرگانی از مردم خواستند خویشتن‌دار باشند و به هیچ‌وجه نگران قحطی نباشند.
جمهوری اسلامی ایران بعد از اشغال سفارت امریکا به مدت چند دهه تحت تحریم ایالات متحده قرار داشت و در چند سال گذشته نیز علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی قطعنامه صادر شد ولی تحریم‌های وضع شده از سوی اتحادیه اروپا و امریکا در چند ماه گذشته بسیار کارامد بودند.
بانک‌های اروپایی انتقال اعتبار مالی کالاهایی به مقصد ایران را متوقف کرده‌اند و تاثیرات شگرفی در ایران به وجود آوردند.
به نقل از خبرگزاری رویترز در سه هفته گذشته دست‌کم ده کشتی حامل غله در خارج از بنادر ایران معطل مانده‌اند و پنج کشتی ترابری که بار غلات  شامل حبوبات، شکر، برنج، گندم و ذرت را به ایران حمل می‌کردند بعد از چند روز توقف در آب‌های خلیج فارس به علت عدم پرداخت بدهی از بارگیری در بنادر ایران خودداری کردند و محموله غلات را  به کشورهای دیگر منتقل کردند.
پیتر فام، از مرکز تحقیقات شورای آتلانتیک، به رویترز گفت: «هرچند این تحریم‌ها برای جلوگیری از تامین مالی برنامه اتمی ایران طراحی شده، اما در کنار آن بر دیگر واردات ایران هم تاثیر می‌گذارد و واردات غله و دیگر کالا‌ها مانند شکر هم برای ایران به چالش جدی تبدیل خواهد شد.»
در ماه گذشته گوشت گوسفند نایاب شد، قیمت گوشت گوسفند به دو برابر افزایش یافت و قیمت گوشت حلال! منجمد برزیلی با افزایش 116 درصدی مواجه شد و قیمت غلات در ایران حداقل با 50 درصد افزایش مواجه شده است و وزارت بازرگانی از افزایش نرخ نان خبر داده است.
آخوند پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل جمهوری اسلامی گفت: «امروز به ما گفتند کالایی در کشور کم شده است بررسی کردیم چند هزار تن در گمرک است واردکننده ارز را از دولت گرفته جنس را وارد کرده، اما تا دیده جنس در حال گران شدن است ترخیص نمی‌کند تا پس از گران شدن آن جنس را وارد کند، کسی که این کار را می‌کند فتنه‌گر است.»
شیخ صادق لاریجانی برای کاهش التهاب بازار ارز و سکه خبر از  اعدم خریداران و فروشندگان ارز و سکه داد و گفت: «از اعدام اخلال گران بازار ارز و سکه دریغ نخواهیم کرد».
جالب است پاسدار حسین شریعتمداری  یادداشتی در روزنامه کیهان به صاحب امتیازی سید علی خامنه‌ای نیز مقصران بحران اقتصادی را بهاییان و یهودیان معرفی کرده است که همسو با غرب فضا را متشنج کرده‌اند.
تهدیداتی از جنس اعدام و یا با فتنه‌گر و محارب و مفسد خطاب کردن مردم نمی‌توان جلوی تهدیدات جهانی بر علیه اقتصاد را گرفت. شرایطی که جمهوری اسلامی در ان گرفتار شده است همان شعب ابی طالب است که محمد بن عبدالله و یارانش به سر می‌بردند و تنها خلاصی خوردن جام زهر به سبک محمد بن عبدالله و سید روح‌الله خمینی است.

یک پیش‌بینی از آینده ایران
با ادامه روند تحریم‌ها مواد غذایی وارداتی به ایران کاهش می‌یابد و انبارها و سوله‌های موادغذایی به زودی تخلیه می‌شوند. بهترین حالت برای ایرانیان شرایط مردم عراق در اواخر دوره زمامداری صدام حسین است که برنامه نفت در برابر غذا شامل حالشان شود.