۱۳۸۹/۵/۲۲

سیرک نمازجمعه تهران در سه پرده ( تاریخ اجرا 22 مرداد 1389)



 پرده اول 
دلقک حسین ابراهیمی 


رييس مركز رسيدگي به امور مساجد گفت: بايد تلاش كنيم مساجد را به ظرفيتي كه خدا، پيامبر(ص)، اهل بيت(ع) و قرآن براي آن قائل هستند، برسانيم.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) حجت‌الاسلام والمسلمين حسين ابراهيمي پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران با تبريك ماه رمضان و ذكر فضايلي از اين ماه، در رابطه با هفته‌ جهاني گرامي‌داشت مساجد اظهار كرد: در سال 1348 هجري شمسي در مسجدالاقصي صهيونيست‌ها مسجد را به آتش كشيدند و به دنبال آن‌كه مسلمان‌ها قيام كردند، در مهرماه همان سال سازمان كنفرانس اسلامي تشكيل شد و چون سردمدار كنفرانس اسلامي، ايران بود، طوري برخورد شد كه از التهاب مسلمانان كاستند و آن را با ايجاد و تاسيس اين سازمان فرو نشاندند.
وي يادآور شد: اين مساله ماند تا بعد از انقلاب كه دقيقا پيشنهادات مختلفي داده شد كه اين اهانت بايد پاسخ داده شود و پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران هم اين بود كه هفته‌اي به اين نام تعيين شود. اين مصوبه بلافاصله مقارن با ورود بنده به ما ابلاغ شد و ما از همان سال تا به حال گرامي‌داشت هفته‌ جهاني مساجد را برگزار كرده‌ايم.
وي ادامه داد: برگزاري گرامي‌داشت اين هفته نكاتي را در پي داشت از جمله اين‌كه؛ مساجد اصلي‌ترين پايگاه دين، معنويت، اخلاق و جلب توجه بيشتر مسلمانان جهان به اين مكان مقدس هستند. احيا و تقويت وحدت مسلمين، شناساندن اهميت و نقش مساجد در حيات اجتماعي مسلمانان، بيان مهم‌ترين مشكلات مساجد در جهان اسلام و ارايه راهكار براي حل آن، افزايش كارآمدي مساجد، جلب مشاركت دولت‌ها و ملت‌ها در ساخت، تجهيز، تعمير و فعال كردن مساجد، احياي نقش تربيتي و تبليغي مساجد، اتخاذ تدابير مناسب براي جلب اقشار مختلف به‌ويژه جوانان و نوجوانان در مساجد نيز از اين جمله است.
رييس مركز رسيدگي به امور مساجد ادامه داد: نكته ديگر در مورد اهميت و اثرگذاري مساجد اين است كه ما بايد بدانيم قرآن در 28 مورد به مسجد پرداخته و مرحوم شيخ حر عاملي 70 باب حديث در مسائل شيعه در اين مورد آورده و قرآن وقتي اهميت مساجد را بيان مي‌كند، اولين پايگاه هدايت را مسجد مي‌داند. دومين درجه از اهميتي كه قرآن براي مسجد قائل است اين‌كه انسان را از پايين‌ترين مرحله به بالاترين مرحله مي‌رساند.
وي با بيان اين‌كه « مسجد مكان عبادت، توحيد و خانه‌ خداست» افزود: اولين مكاني كه به خاطر آن براي مسوولين وظيفه تعيين شد و هم‌چنين تنها مكاني كه براي عمران و عامرينش شرط قائل شد، مسجد است. ايمان به خدا و قيامت، اقامه‌ نماز، اداي زكات و نترسيدن از غير خدا پنج شرط براي افرادي است كه مي‌خواهند در جهت عمران مساجد كار كنند و پيامبر(ص) هم در حديثي مي‌فرمايند هركه خدا را دوست دارد، بايد مرا دوست داشته باشد، هركس مرا دوست دارد عترت مرا دوست داشته باشد، هركه عترت مرا دوست دارد قرآن را دوست داشته باشد، و هركه قرآن را دوست دارد بايد مساجد را دوست داشته باشد و مهم اين است كه محبت به مسجد در رديف محبت به قرآن و اهل بيت(ع) است.
وي ادامه داد: لذا بايد به مساجد اهتمام لازم ورزيده شود و اين جايي است كه اگر درست به آن بپردازيم، مي‌توانيم مشكلات‌مان را حل كنيم. از طرف ديگر مساجد كاركردهايي دارند كه همه‌ امور معنوي، فرهنگي، اخلاقي و محروميت‌زدايي و خيلي از امور ديگر را مي‌شود از طريق مسجد انجام داد؛ لذا مساجد پايگاه عبادت، معنويت، آرامش و جهاد فكري و فراگيري معارف اسلامي، پايگاه وحدت مسلمانان در برابر دشمنان، تجمع و گردهمايي رزمندگان براي دفاع از حريم اسلام، رفع نزاع‌ها و اصلاح ذات‌البين و پناهگاه بلاهاست.
رييس مركز رسيدگي به امور مساجد در مورد نقش اطلاع‌رساني مساجد نيز گفت: ما در گذشته مساجد را قبل از انقلاب ديديم كه چگونه عمل كردند، پيام‌هاي امام(ره) را به مردم رساندند و سخنرانان در اين مساجد با روشنگري حركت انقلاب را تسريع بخشيدند و اين انقلاب عظيم اسلامي از مساجد به پيروزي رسيد.
وي خاطرنشان كرد: زحمت‌كش‌ترين قشري كه بدون منت، تمام عمرش را صرف خدمتگزاري به جامعه و دين كرده، روحانيت عزيز و ائمه جماعات مساجد هستند كه اداره مساجد را با وجود دستگاه‌هاي مختلفي كه در آن فعاليت مي‌كنند به عهده دارند؛ چراكه هم‌اكنون 14 نهاد و ارگان در مساجد به نحوي ايفاي نقش دارند و امام جماعت است كه بايد با همه اين‌ها تعامل كند.
وي افزود: بعد از انقلاب هم كميته‌هاي انقلاب اسلامي نقش بي‌بديلي را در جامعه ايفا كردند و پايگاه‌شان مساجد بود. در هشت سال دفاع مقدس، اعزام به جبهه و دفاع از نظام مقدس اسلامي از مساجد بود و طبق آماري كه موجود است، 95 درصد شهداي ما از مساجد به جبهه اعزام شده‌اند.
ابراهيمي ادامه داد: در فتنه اخير هم رسانه‌هاي بيگانه اعتراف كردند كه تريبون سنتي به تريبون‌هاي امروزي غلبه كرد و توانست فتنه را بخواباند كه اين هم كار بسيار عظيم مردم مسجدي بود كه تلاش كردند و كارها را به اين‌جا رساندند كه امروز فتنه‌گران سوراخي براي زندگي پيدا نمي‌كنند و در جامعه هيچ پايگاهي ندارند.
وي از مساجد به عنوان پايگاه خدمت‌رساني بهداشت و درمان براي طبقه‌ محروم، گذران اوقات فراغت، اعتكاف، گفتمان و مشاوره، قرآن و علوم آن، دفاع از حقوق مظلومين، عروج انسان از خاك به افلاك و مقابله با بدعت‌ها و انحراف‌ها ياد كرد و افزود: امام (ره) فرمودند من از توپ و تانك نمي‌ترسم ولي از خالي شدن مسجد مي‌ترسم و امام (ره) 580 مورد و رهبر انقلاب 480 مورد درباره‌ اهميت مسجد سخن داشته‌اند؛ لذا بايد به اهميت مساجد و كاركردهاي آن در جهان اسلام توجه داشته باشيم.
وي از تاسيس دفتر مطالعات و پژوهش در قم، تاسيس جامعه خيرين مسجدساز به رياست آيت‌الله غيوري، اخذ مصوبه از مجمع تشخيص و راه‌اندازي شوراهاي حل اختلاف در مساجد، انتشار كتب مفيد – قريب به 50 عنوان كتاب – مبارزه با فتنه‌گرايي، آموزش توجيهي حين خدمت به ائمه جماعات، فعاليت‌هاي آموزشي، تربيتي، قرآني، احكام، اخلاق، اجتماعي و اقتصادي، برگزاري جلسات اثربخش و خنثي كننده‌ فعاليت‌هاي دشمنان به عنوان فعاليت‌هاي مركز رسيدگي به امور مساجد نام برد.
رييس مركز رسيدگي به امور مساجد ادامه داد: از اول ماه رمضان ائمه محترم جماعات و همه‌ فعالان مساجد سعي خواهند كه از نزديك ظهر تا نماز مغرب و عشاء با برنامه درب مسجد را باز بگذارند و هم‌چنين ائمه جماعات وظيفه انتقال تجربه را به ائمه جماعات استان‌ها دارند كه اين كار به عهده حجت‌الاسلام والمسلمين تقوي است.
وي گفت: براي همه‌ فعالان اين عرصه آرزوي موفقيت داريم و به عنوان خدمتگزاري، كمترين كاري كه كرده‌ايم همين است كه اسمي از فعاليت ائمه جماعات برده‌ايم. 


 پرده دوم 
 دلقک موحدی کرمانی 



يك عضو مجلس خبرگان با بيان اين‌كه « ماه رمضان، ماه رحمت، مغفرت، بركت، پاك شدن و رسيدن به عزت‌هاي معنوي است» گفت: در اين ماه بايد خود را آزاد كنيم و استقلال و عزت خود را به دست آوريم.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) آيت‌الله موحدي كرماني پيش‌ از خطبه‌هاي نمازجمعه‌ تهران با اشاره به فرازي از يكي از خطبه‌هاي رسول‌الله(ص) مبني بر اين‌كه «مردم؛ جان‌هاي شما و خود شما در گرو هستيد و به اعمالي كه انجام داده‌ايد به گرو رفته‌ايد، پس سعي كنيد خود را از گرو با استغفارهاي‌تان بيرون آوريد» اظهار كرد: دو آيه در قرآن نيز در اين ارتباط آمده است كه مفسران نظريات مختلفي را درباره آن مطرح كرده‌اند. اما با توجه به بيانات رسول‌الله(ص) مي‌توان مفاد اين آيات شريفه را روشن كرد.
وي با طرح اين پرسش كه « شما در گرو هستيد يعني چه؟» ادامه داد: به طور مثال انساني مالك خانه‌اي است و چون نياز به مبلغي دارد خانه را به گرو يا رهن مي‌گذارد. در نتيجه گرچه صاحب خانه است اما تصرفاتش بر آن خانه ممنوع مي‌شود. پس اگر خودمان در گرو باشيم، يعني نمي‌توانيم بر وجود خودمان تصرف كنيم. به اين معنا كه كارهايي كرده‌ايم كه از هواي نفس تبعيت كرده و چنين انساني در فضاي اطاعت از هواي نفس بوده و در گرو هواي نفس خود قرار مي‌گيرد.
وي تصريح كرد: ممكن است فردي تصور كند، خودش فكر مي‌كند، در حالي كه فكر او نيست و تصور كند نگاه خود او است ولي خودش هم از آن او نيست. چون جانش در گرو است. پس او فكر مي‌كند كه خودش نگاهش را در اختيار دارد، اما در گرو هواي نفس است و هواي نفس نماينده تام‌الاختيار شيطان است. پس اين انسان در گرو شيطان است و شيطان بر او حاكم بوده و فرمان مي‌دهد. پس تفكر و نگاه او نيز شيطاني است.
سخنران پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران افزود: بلا اين است كه انسان با حاكميتي كه به هواي نفس و شيطان مي‌دهد نمي‌تواند به واقعيت‌ها دست پيدا كند و البته نماز مي‌خواند و روزه مي‌گيرد و دعا مي‌كند اما در حاكميت شيطان است. مثل عمر بن سعد كه محصول تمام دعاهايش و تفكراتش اين شد كه حسين بن علي(ع) را بكشد.
وي با بيان اين‌كه « قرآن مي‌فرمايد بعضي‌ها خداي‌شان هواي‌شان است» اظهار كرد: حتي مشركان هم مي‌گفتند، خالق آسمان و زمين خداست، اما افرادي كه هواي آن‌ها خداي‌شان است، حول محور هوا مي‌چرخند و مي‌گويند هرچه دل‌مان بخواهد عمل مي‌كنيم كه چنين فردي اسير و در گروي هواي نفس و تحت ولايت شيطان است. در نتيجه عبد دنياست و تصور مي‌كند كه عبد خداست؛ بنابراين هر فرمان خدا كه برايش آسان باشد و با خواسته نفساني او تداخل پيدا نكند را اجرا مي‌كند، اما آن فرمان خدا كه مخالف هواي اوست را اجرا نخواهد كرد.
وي تصريح كرد: چه فراوان است آيات و نشانه‌هاي خدا كه هر كدام پيامي دارد و سخني مي‌گويد اما انسان‌ها غافلند و از كنار آن مي‌گذرند. البته برخي مقروض هستند و روي برمي‌گردانند، چون آن پيام مطابق با هواي نفس آن‌ها نيست. پس فرمان را هواي نفس و شيطان به آن‌ها مي‌دهد و نه خدا.
سخنران پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران، با بيان اين‌كه « بياييد خود را از بند آزاد كنيم» گفت: بياييد از تحت ولايت شيطان بيرون آييم و تحت ولايت خدا قرار بگيريم كه در ماه رمضان چنين برنامه‌اي وجود دارد و انسان به بركت اين ماه شريف و به بركت مناجات با خدا و زمزمه‌هاي عاشقانه در دل شب و وقت سحر مي‌تواند به استقلال رسد. يعني حكومت وجودش كه تحت سلطه‌ شيطان بود را آزاد كند و خودش با استمداد از خدا و استغفار بر وجود خود حاكم باشد.
وي با بيان اين‌كه « وقتي انسان آزاد شد همه برنامه‌هايش سبقه‌ الهي به خود مي‌گيرد» گفت: به بركت ولايت الله است كه نماز جلوي گناه را مي‌گيرد و باعث مي‌شود به خدا نزديك‌تر شويم و خود را از اسارت هواي نفس و حكومت شيطان خارج كنيم و به ولايت الله برسيم.
وي با اشاره به اين‌كه « خوارج هم نماز مي‌خواندند اما نماز آن‌ها را يك گام جلو نمي‌برد» افزود: رمزش آن است كه آن‌چه نماز را نماز مي‌كند در دست خوارج نبود و آن‌چه افضل بر نماز و روزه و حج بود را نمي‌دانستند كه آن ولايت است. پس اگر ولايت كنار نماز باشد نماز، نماز مي‌شود.
موحدي كرماني افزود: ولايت در زمان حضور امام معصوم و در زمان غيبت نقش بسيار مهمي دارد.
وي با تاكيد بر اين‌كه « در اين ماه بايد خود را آزاد كنيم و استقلال و عزت خود را به دست آوريم» گفت: با انقلاب‌مان كشور را از حلقوم آمريكا خارج كرده‌ايم و جشن استقلال و آزادي گرفتيم. پس بياييد در ماه رمضان هم تك تك‌مان جشن استقلال و آزادي بگيريم.
وي با بيان اين‌كه « گاهي در زندگي ديني، بعضي‌ها گرفتارهايي دارند و نمي‌دانند كه در نتيجه آن سعي‌شان مقبول نمي‌شود» گفت: خدا به همه‌ ما رحم كند و همه را بيدار كند تا اگر مشكلي داريم آن را پيدا كنيم كه البته راه پيدا شدن آن تقواست كه تقوا فضاي زندگي را براي انسان روشن مي‌كند. 


پرده سوم 
احمد جنتی





دبير شوراي نگهبان گفت: مردم ما هر جا ببينند آمريكا بر كاري اصرار دارد، مي‌فهمند كه آن كار به ضررشان است و برعكس هرجا كه آمريكا نمي‌خواهد كاري انجام شود، مي‌فهمند آن كار به نفع‌شان است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) آيت‌الله احمد جنتي در خطبه نماز جمعه تهران با گراميداشت 26 مرداد سالروز آزادي اسراي ايراني اظهار كرد: من اين روز را به آزادگان به دليل مقاومت‌ها و ايستادگي‌هاي‌شان تبريك مي‌گويم و واقعا اين نعمتي بود كه خدا داد و اين افراد آزاد شدند.
وي افزود: اين آزادگان قدر خود را بدانند؛ در اين زندان‌ها با خدا مناجات مي‌كردند، آثار اين‌ها را حفظ كنند و مراقب باشند كه مسايل دنيايي باعث نشود كه گذشته‌ شان باطل شود. از مردم عزيز هم مي‌خواهم كه قدر اين‌ها را بدانند و از خاطرات آن‌ها استفاده كنند. از اولادشان هم مي‌خواهم كه بدانند پدران‌شان چه تلاش‌هايي كردند تا تماميت ارضي ما حفظ شود و دشمن ذليلانه از كشور خارج شود. آزادگان افتخاري براي ملت و اسلام و انقلاب و مملكت ما هستند.
وي هم‌چنين يادآور شد: 28 مرداد سالروز كودتاي ننگين آمريكايي‌ها به كمك انگليسي‌هاست كه خيانت بسيار بزرگي به اين مملكت و كشور شد. شاهي كه فرار كرده بود و مردم از فرارش خوشحال بودند كه اين شر از سرشان باز شده بود، با يك كودتاي نظامي ننگين، اين انسان نالايق و بي لياقت و با فسادهاي گوناگون، به كشور برگردانده شد و مردم را نااميد و عزادار كردند و مردم غصه خوردند كه چرا اين سايه‌ شوم برگشت.
امام جمعه موقت تهران تصريح كرد: قبل از كودتاي 28 مرداد پاي آمريكايي‌ها باز نبود، اما از آن روز پاي اين‌ها باز شد و آن بلاها را بر سر مردم آوردند، قبل از پيروزي انقلاب هرچه خواستند كشتند، شكنجه و زنداني كردند و بعد از پيروزي انقلاب هم همين كارها را دنبال مي‌كردند.
وي با انتقاد از كساني كه طرفدار مذاكره با آمريكا هستند، گفت: نمي‌دانم چرا برخي وقتي به آمريكا مي‌رسند، خيلي شل مي‌شوند. يكي از مشكلات فتنه هم اين بود كه اين فتنه‌گران مي‌خواستند هر طور شده راه را براي مذاكره با آمريكا باز كنند و ملت ما اين دشمني‌ها با آمريكا را كنار بگذارد. شما جنايات آمريكا را فراموش كرده‌ايد؟ خيال مي‌كنيد اين‌ها آدم شده‌اند؟ اين‌ها همان هستند، هرچه هم بتوانند دست از دشمني با ما برنمي‌دارند. اگر جايي حرفي زده‌اند و چراغ سبزي نشان داده‌اند، حقه‌بازي و تقلب است. اين‌قدر خيانت و جنايت كرده‌اند كه اگر عده‌اي شروع كنند و جنايت‌هاي آمريكا در طول اين مدت به مردم ايران را بنويسند، چند جلد كتاب ارزنده مي‌شود، البته پراكنده اين‌ها را نوشته‌اند اما اگر جمع شوند و با عنوان جنايات آمريكا منتشر شود، كار خوبي است.
وي تصريح كرد: تحريم‌هاي آمريكا ادامه دارد، آن‌ها دست برنمي‌دارند و مشكلات جدي ايجاد و خيال مي‌كنند كه مردم با اين مشكلات از پاي در مي‌آيند و تسليم مي‌شوند، نمي‌دانند با چه مردمي طرف هستند. آن‌ها مردم ايران را نمي‌شناسند مردم ما هر جا ببينند آمريكا بر كاري اصرار دارد، مي‌فهمند كه آن كار به ضررشان است و برعكس هرجا كه آمريكا نمي‌خواهد كاري انجام شود مي‌فهمند آن كار به نفع‌شان است.
جنتي گفت: در اين تحريم‌ها مسوولين و مردم هوشيارانه و آگاهانه ببينند آن‌چه كه باعث مي‌شود اين تحريم‌ها اثر خود را بگذارد آن را از بين ببرند از جمله اختلاف. اگر اختلافي در مملكت و چه در مقامات بالا و سران و قشرهاي پايين و ميانه آمد، زمينه‌ساز اثرگذاشتن تحريم‌ها مي‌شود، ما بايد با همه وجود از وحدت كلمه حمايت كنيم و وحدت كلمه در جامعه اسلامي از خواسته‌هاي ما و از نداهاي امام(ره) بود كه تا به حال موفقيت خوبي داشته‌ايم.
وي با تاكيد بر « كسب رضايت مردم توسط مسوولين» گفت: اگر شما واقعا خدمتگزار هستيد و به حقيقت اين مردم را ذي حق مي‌دانيد رضايت اين مردم را بايد فراهم كنيد امام فرمودند رضايت مردم رضايت خداست. ببينيد كار مردم كجا گره خورده آن را باز و مردم را در گره‌گشايي راهنمايي كنيد، مشكلاتي هم هست كه مردم نمي‌توانند حل كنند، شما بايد آن را حل كنيد. اگر دنبال رضاي خدا هم هستيد، اين را انجام دهيد.
وي يادآور شد: به عده‌اي كه گاهي حركت‌هاي سياسي گوناگوني مي‌كنند مي‌گويم؛ اگر آينده براي خود مي‌خواهيد خدمت كنيد. مردم ما هوشيار، قدرشناس، قدردان، آگاه و با بصيرت هستند. اگر روزي راي مردم را خواستيد اين راي از قبل آماده مي‌شود، اگر مردم بخواهند به شما راي دهند، اگر نخواهيد بياييد هم به شما التماس مي‌كنند. اگر دنبال مسايل ديگر به غير از خدمت هم هستيد، بدانيد كه مردم از شما خدمت نمي‌خواهند و به شما اعتماد نخواهند كرد و به شما راي نمي‌دهند و اگر اشتباه كردند و به شما راي دادند آن راي خود را پس مي‌گيرند.
امام جمعه موقت تهران در ادامه با تاكيد بر توجه به مسايل اصلي در كشور گفت: در مملكت ما مسايلي ريشه‌اي و بنيادي است و برخي شاخه‌اي و فرعي. به مسايل حاشيه‌اي نه روزنامه و نه صداوسيما و نه دستگاه‌هاي ديگر نپردازند. ما مسايل اصلي كم نداريم. اين‌ها بايد در برابر چشم‌مان باشد. درد را ببينيم و آن را دوا كنيم. يكي از اين مسايل مهم مساله پيشرفت عدالت در دهه‌ چهارم است كه بايد در نظر ما باشد. محور كارها بايد پيشرفت و عدالت و توسعه باشد؛ هرچه در آن اثر دارد را دنبال كنيم و هرچه اثر ندارد را رها كنيم تا بيخود وقت و استعداد خود را بيجا مصرف نكنيم.
وي با تبريك 23 مرداد؛ سالروز پيروزي حزب‌الله نيز گفت: 23 سالروز پيروزي حزب الله در جنگ 33 روزه مقاومت، نعمتي است به بركت انقلاب اسلامي اين مردم عزيز و امام و رهبر. مساله تنها لبنان نبود، مساله اسلام بود. آمريكا و اسراييل خطري براي اسلام و بشريت هستند و اين كم چيزي نبود كه يك قدرت كه خود را چهارمين قدرت دنيا مي‌دانست و او را شكست‌ناپذير مي‌دانستند و در يك حركت ضربتي چند كشور عربي را عقب نشاند و به خود مغرور بود، حزب الله 33 روز در برابرش مقاومت و بالاخره اسراييل ذليلانه عقب‌نشيني كرد. ضربه‌ محكمي بود كه به سر اسراييل و آمريكا وارد شد و هنوز هم نمي‌توانند سر خود را بالا ببرند.
وي گفت: اسراييل اين شكست را مي‌خواهد جبران كند؛ براي جبران، ترور‌ مي‌كند، مثلا آشكارا اعلام مي‌كند كه اگر بتواند نصرالله را ترور خواهد كرد و يكي هم نقشه‌برداري با دوربين از مسيرهايي بود كه رفيق حريري مي‌خواست از آن عبور كند و توانست با اين نقشه‌ها اتومبيل حريري را رديابي و منفجر كند. اسراييل با استفاده از اين ترور موفق شد سوريه را از لبنان بيرون كند و بعد هم اين ترور را به گردن حزب الله بيندازد. اسراييل مي‌خواست با اين كار آبروي حزب الله را ببرد و بعد دادگاه بين‌المللي تشكيل دهد و كساني در اين دادگاه بنشينند كه چيزي حالي‌شان نيست و به جاي متهم كردن اسراييل، نوك پيكان را متوجه حزب‌الله كنند.
جنتي افزود: خدا عزت اين نصرالله را زياد كند كه افشاگري كرد و در دادگاه زلزله انداخت. اين مرد، مرد ايمان، قدرت و سلطه بر نفس است، اين مرد با مديريت و ارتباط خوبش با اعضاي حزب‌الله همه اين زنجيره‌ را مرتبط با هم نگه داشته است. افشاگري كرد و گفت كه اين جاسوس‌ها اعترافات كرده‌اند كه يكي از آن هم ، اعتراف به كشتن حريري است، اين افشاگري را به حزب‌الله و نصرالله تبريك مي‌گويم. خدايا شوكت، قدرت و عزت اين سيد را روزافزون فرما. اسراييل از حزب‌الله احساس خطر مي‌كند، چون امروز قدرتش چند برابر شده است
دبير شوراي نگهبان در خطبه اول نماز جمعه تهران نيز با تاكيد بر توجه بيشتر به عبادات در ماه رمضان گفت: در اين ماه خدا را با تمام وجود شكر مي‌كنيم كه به ما عمر و سلامت داد تا وارد اين ماه شويم و روزه بگيريم.
به گزارش ايسنا جنتي با اشاره به خطبه‌اي از حضرت رسول(ص) يادآور شد: يكي از چيزهايي كه حضرت در اين خطبه سفارش كرده‌اند، رسيدگي به درد يتيمان و محبت كردن به آنان است تا اگر شما روزي رفتيد و يتيم داشتيد به يتيمان شما محبت كنند. از بهترين اعمال اين ماه رسيدگي به فقرا و به خصوص به ايتام و به خصوص فقرا و ايتام سادات است كه بايد به آن‌ها توجه شود .
وي افزود: حضرت امير(ع) مي‌فرمايد وقتي خطبه رسول تمام شد من از او پرسيدم كه بهترين اعمال در اين ماه چيست؟ حضرت فرمود؛ پرهيز از آن‌چه خداوند حرام كرده است. ما معمولا متدينين‌مان به مستحبات عمل مي‌كنند اما به اين نكته كمتر توجه مي‌شود. حضرت در اين خطبه بر مراقبت از زبان تاكيد كرد.
وي خاطرنشان كرد: ما دچار گناه هستيم و يكي از گناهان آن است كه از زبان خارج مي‌شود؛ غيبت و تهمت و دروغ گناهان كبيره است. بايد حواس خود را جمع كنيم، زخم زبان به كسي نزنيم و توهين نكنيم، هتك حيثيت از اشخاص نكنيم، آبروي مسلمانان محترم است تا جايي كه مي‌توانيم بايد آبروي اشخاص را حفظ كنيم.
دبير شوراي نگهبان تصريح كرد: شنيدن آهنگ‌هاي نامشروع و تهمت و غيبت يا شنيدن حرف‌هايي كه موجب نشر شايعه و اختلاف مي‌شود و اذهان را مشوه مي‌كند، جايز نيست. حرفي كه موجب اختلاف در ميان گروه‌ها و شيعه و سني و بين خانواده‌ها مي‌شود، نبايد زده شود و كسي كه اين سخنان را مي‌گويد بايد نهي شود و اگر گوش نكرد بايد آن جلسه را ترك كنيم.
وي با نقل قول از چند جمله از حضرت امام(ره) گفت: من ضمن مطالعاتي كه داشتم به برخي جملات حضرت امام در كتاب چهل حديث برخوردم به شما و خودم سفارش مي‌كنم آثار به خصوص آثار عرفاني و تربيتي و اخلاقي امام(ره) را مرور كنيد.


وي همچنين تصريح كرد: يكي از خواص روزه اين است كه اراده انسان را قوي مي‌كند. برعكس كسي كه روزه را مي‌خورد تسليم بي‌ارادگي مي‌شود و اراده‌اش ضعيف مي‌شود. در روايات آمده است آن‌چه موجب ضعف اراده مي‌شود، گوش دادن به موسيقي‌هاي نامشروع است و اين يكي از فلسفه‌هاي حرام بودن اين موسيقي‌ها ضعيف شدن اراده است. از خدا بخواهيم كه به ما قوت اراده دهد ما بايد تصميم بگيريم و از خدا بخواهيم به اراده‌ ما كمك كند.