۱۳۸۹/۵/۲۴

طبق قوانین فیفا اجبار شعایر مذهبی مانند روزه اجباری در فوتبال غیر قانونی است


علی کریمی بازیکن تکنیکی  فوتبال که چندی پیش از سوی مربی تیم ملی کنار گذاشته شد و از فهرست تیم ملی خط  خورد . بنا به اطلاعیه تیم فوتبال استیل آذین از این تیم به علت روزه خواری اخراج شد .

علی کریمی  ورزشکاری که جز اخلاقی ترین بازیکن ها محسوب می شود به علت روزه خواری در تمرین این تیم منشوری شد .

هنوز مشخص نیست فدارسیون فوتبال نیز تنبیهی برای این ورزشکار  در نظر می گیرد .

علی کریمی جز بازیکنان تیم ملی است که در جریان انتخابات سال پیش مچ بند سبز در بازیهای برون مرزی به دست کرد و فدارسیون فوتبال اقدام این بازیکنان را سیاسی دانست  و  حتی خواستار مداخله فیفا در این عمل سیاسی بودند .

البته بازیکنانی که مچ بند سبز به دست داشتند خیلی زود از تیم ملی خط خوردند و از تیم ملی کنار گذاشته شدند .

از نظر قوانین فیفا اخراج بازیکن به خاطر مسایل مذهبی و سیاسی غیرقانونی است . یکی از سختگیرانه ترین قوانین فیفا مشاهده شده ، دخالت هیچ یک از مجموعه های سیاسی ، یو پی اس و افکار مذهبی  در بازی فوتبال است.
 طبق قانون 4 فیفا  :

(( بازیکنان نباید آشکارا شعایر مذهبی یا تبلیغاتی را نشان بدهند .
اجباری در اظهارات سیاسی مذهبی یا شخصی نیست هرگونه اجبار سیاسی مذهبی شخصی و یا اظهارات در شعایر مذهبی در برگزاری مسابقات با تحریم فیفا روبرو خواهد شد ))


در کجای دنیا تمرین بازیکنان  بدون تغذیه و اب اشامیدنی  امکان پذیر است . یکی از بدیهی ترین حقوق ورزشکاران  تمرین در شرابط بهینه که شامل غدا و اب و هوای مناسب است و نباید ورزشکاران به دلایل مذهبی از خوردن اب و غذا محروم کرد . طبق قوانین فیفا  مذهب و سیاست از فوتبال جدا هستند
 فیفا و فدارسیونهای بین الملی ورزشهای جهان والمپیک جهانی  باید به  وضعیت شکنجه اور در ماه رمضان در تمرینات تیمهای ورزشی در ایران  پایان بدهند  واجبار در روزه گرفتن بازیکنان ورزشی را محکوم کنند و از جمهوری اسلامی بخواهند به حقوق انسانها  در آزادی انتخاب دین و اجرای شریعت احترام بگذارد .


علي كريمي در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين باره گفت: سال‌هاي سال است كه بازي مي‌كنم اما هيچ گاه در مورد من چنين مسائلي مطرح نشده و نبوده چرا كه من يك مسلمان هستم و به مسائل ديني و مذهبي اعتقاد دارم. آن‌ها اگر چنين ادعايي داشتند چرا همان روز اعلام نكردند و اجازه دادند من برابر استقلال بازي كنم. وي افزود: فكر مي‌كنم همه اين حاشيه‌سازي‌ها به خاطر مصاحبه من قبل از بازي در مورد مديريت قبلي بوده است. كريمي تاكيد كرد: در مورد مطلبي كه از قول من درباره‌ي آقايان عزيزمحمدي و عليپور نوشته بودند بايد اين نكته را متذكر شوم كه اين عزيزان در فدراسيون زحمت‌هاي زيادي را متحمل مي‌شوند و هيچ وقت به خودم اجازه ندادم و نمي‌دهم به آن‌ها توهين كنم. شما مي‌توانيد از آقايان عزيزمحمدي و عليپور سوال كنيد كه آيا تا به امروز صحبتي از من درباره‌ي آن‌ها ديده‌اند يا نه. علي كريمي در پايان گفت: در واقع تمام حاشيه‌سازي‌هاي اخير، در پاسخ به يك مصاحبه بوده و خدا بر همه چيز آگاه است

مصاحبه خبرگزاري ورزش ايران(ايپنا) را با "مهرزاد معدنچي" در همین خصوص در زیر بخوانید :


* علي كريمي اين روزها كانون بسياري از خبرهاست و صحبتهاي او عليه مديرعامل تيم سروصداي زيادي به پا كرده است.
- يكي از مواردي كه علي به آن اعتراض داشت جنس پيراهنهاي ما بود كه متاسفانه با وجود اعتراض علي به اين موضوع اما كسي به حرفهاي او توجه نكرد.
* اما حالا وي به دليل روزه‌خواري از تيم اخراج شده است!
- روز بازي با استقلال همه بازيكنان تيم ما در رستوران غذا خوردند و 95 درصد فوتباليستها نيز روزه نمي گيرند. ما همه مسلمانيم و به اعتقاداتمان پايبنديم اما واقعا با اين شرايط روزه گرفتن برايمان مشكل‌ساز است. ما سر تمرين قوطيهاي آب كنار زمينمان داريم با اين وجود من به شخصه نديده‌ام كه كريمي در ملا عام روزه‌خواري كند.
به نظر من اصلا درست نيست كه روزه‌داري يا روزه‌خواري يك نفر را رسانه‌اي كنيم. مسلمانان بايد عيب يكديگر را بپوشانند. حتي از اسم علي مي توان به اعتقادات مذهبي خانواده وي پي برد و اينكه او را متهم به روزه‌خواري كنيم درست نيست.

* اينكه وي به همين دليل از تيم اخراج شده را چطور مي بيني؟
- چنين اتفاقي نخواهد افتاد. كريمي و مهدوي كيا جزء بزرگترين فوتباليستهاي ايران هستند و به لحاظ اخلاقي و شخصيتي قابل احترام‌ هستند. فكر مي كنم به زودي همه اين سوء تفاهمات حل شود