۱۳۸۹/۵/۶

شبکه سرگرمی فارسی - وان از بنگاه سخن پراکنی بریتانیا برای جمهوری اسلامی خطرناک‌تر است؟!



جمهوری اسلامی! حالا که با بخشی از فرهنگ جهان سوم آشنا شدیم دوست داریم جهان سومی باشیم نه جهان چهارم!

image


چندی است شبکه تلویزیونی فارسی - وان از روی ماهواره‌های هاتبرد - نایل ست - عرب ست و ... با محدودیت مواجه شده است و یکی پس از دیگری با پارازیت سنگین مواجه می‌شود. این شبکه در یک سال گذشته توانسته است ده‌ها میلیون بیننده ثابت در کشورهای فارسی زبان بویژه ایران جذب کند و با اعمال کمترین سانسور در صحنه‌ها و دیالوگ‌ها سریال‌های روزانه و هفتگی خود را پخش کند. عمده سریال‌های پخش شده از کشورهای امریکای لاتین و کره جنوبی هستند. اعتراض حاکمان جمهوری اسلامی اعم از صدا وسیماچی‌ها، مجلسی‌ها و فرهنگ‌چی‌ها به چنین شبکه‌هایی سر این است که ادعا می‌کنند سریال‌ها و فیلم‌های پخش شده با فرهنگ ارزشی مستقر شده در جمهوری اسلامی سازگار نیست و باید سانسور خیلی بیشتری در محتوا و دیالوگ‌ها صورت بگیرد. به احتمال زیاد چیزی شبیه تغییر اساسی در متن فیلم‌ها در دوبله و تنظیم مجدد صحنه فیلم‌های خارجی پخش شده در صدا وسیمای جمهوری اسلامی مدنظر است .


موضوع اصلی این است که سریال‌های ساخته شده در امریکای لاتین به ویژه کلمبیا و مکزیک برگرفته از زندگی واقعی مردمان این کشورها هستند که در چند سال گذشته جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه‌ای به امریکای لاتین مبذول داشته است و سرمایه‌گذاری هنگفتی در این کشورها در بخش‌های مختلف کرده است و بیشتر کشورهای امریکای لاتین را از سرمایه‌های باد اورده خود دریغ نکرده است‌. و دربخش‌های خانه‌سازی پالایشگاهی کارخانجات و حتی رسانه‌ای سرمایه‌گذاری کرده است .

احمدی‌نژاد با تکیه بر احساسات بشر دوستانه و جهان سومی خواستار نزدیکی ملت‌های این منطقه با مردم ساکن در جمهوری اسلامی است و بیشتر سخنانش در بردارنده همزیستی و اتحاد مردمان جهان سوم است و در پنج سال گذشته  بیش بارها به امریکای لاتین سفر کرده است و از محبوبیت خود بین مردم این قاره گفته است.

سریالهای نظیر ویکتوریا - همسایه‌ها -  سفری دیگر - در جستجوی پدر - فردا ابدی است و ... در امریکای جنوبی ساخته شده‌اند همان جایی که بخش عمده سرمایه‌گذاری های جمهوری اسلامی  صورت گرفته است و مردمش انطور که احمدی‌نژاد می‌گوید دل در گرو آزاداندیشی سران جمهوری اسلامی دارند و به زعم احمدی‌نژاد کشورهای مظلوم و ستمدیده جهان هستند و خواستار پیوند مردمان این کشورها با مردم ایران هستند.

چرا باید پخش چند سریال که نمود و بازتاب از زندگی و فرهنگ کشورهایی که سرمایه‌های جمهوری اسلامی در انجا خوابیده است و دوست جمهوری اسلامی هستند جنگ نرم و تهدید بالقوه و خطرناک محسوب می‌شوند.

جمهوری اسلامی با ارسال پارازیت این شبکه را از ماهواره‌ها به زیر می‌کشد. جالب است از شدت پارازیت بر شبکه بی‌بی‌سی فارسی بر هاتبرد کاسته است ولی برنامه شبکه فارسی - وان از چند ماهواره حذف  شده است. یعنی شبکه  سرگرمی فارسی - وان از بنگاه سخن پراکنی  بریتانیا برای جمهوری اسلامی خطرناک‌تر است؟!

منتشر شده در خودنویس