۱۳۹۰/۱۰/۱۴

نظام اقتصادی جمهوری اسلامی در آستانه ورشکستگی است


وضعیت اقتصادی کشور با ادامه تشدید تحریم‌های مالی و اقتصادی تحمیلی غرب برعلیه جمهوری اسلامی روزبه روز نگران کننده‌ترمی‌شود . از سوی هم فشار مضاعف حذف یارانه ها موجب محرک فتنه اقتصادی می‌شود و در شرایط مناسب میکروب اقتصادی شروع به تکثیر می‌کند و شرایط مناسبی برای میکروبهای اقتصادی بوجود می‌آید که بر بدن بیمار جمهوری اسلامی فشار وارد می‌کند. پیامدهای حذف یارانه‌های انرژی و آزاد سازی قیمت نان و مایحتاج غذایی، تورم شدید را بدنبال خواهد داشت و صف بیکاران و فقدان درامد برای بخشی از جمعیت می‌تواند محرک شورش‌های نظیر شورش‌های مردم تونس و جنبش خاورمیانه ای (بهار عربی) شود.
طرح موسوم به هدفمند سازی یارانه ها که در واقع حذف یارانه های پرداختی به ایرانیان است، هر روز گسترده‌تر می‌شود. در شیوه پلکانی قطع یارانه‌ها  در ایران , در هر مرحله یارانه های بیشتری حذف می‌شوند وبه عبارتی به جای حذف یکباره یارانه‌ها، در فاز نخست با واریز مبلغی پول و حذف تدریجی یارانه انرژی و نان  آغاز می‌شود و سپس در فاز دوم  بجای واریز نقدی بهای بنزین، انرژی و نان  آزاد می‌شود و سیاست‌های حمایتی دولت از اقشار مردم قطع می‌شود.
وام‌های بلاعوض  پرداختی و سرمایه گذاری بی‌نتیجه در کشورهای افغانستان – عراق - ونزوئلا – بولیوی – کلمبیا - لبنان و ده‌ها کشور دیگر فراوان است  که سالیانه میلیاردها دلار خرج بر پیکر بیمار نظام اقتصادی جمهوری اسلامی می‌گذارد. تحریم‌های اقتصادی نیز باعث کمبود کالا و افزایش قیمتها  در سطح کشور شده است.درامدهای ملی  به جای حمایت از مردم، در آمدهای ناشی از حذف یارانه‌ها، صرف کمبود بودجه دولت در امور اداری و هزینه های جاری و فساد مالی سپاه  و پرداخت وام به کشورهای آفریقای و امریکای لاتین و صرف هزینه‌های هنگفت طرح‌های تروریستی سپاه، حزب‌الله و حماس و شورشیان افغانستان و بمب‌گذاری در عراق و ساختن جنگ افزارها و موشک‌ها و توسعه ساخت بمب اتم  و در نهایت در جیب آخوند‌زاده‌ها و مکلا زاده‌ها در شهرهای اروپایی و امریکایی و حساب‌های مخفی جمهوری اسلامی می‌شود. در صحنه داخلی هزینه‌های پنهان پایگاه‌های بسیج و توسعه طلبی‌های سپاه در کنار  طرح‌های بزرگ اقتصادی که عمدتا به صورت قرار دادی و با هزینه‌های بالا در اختبار سپاه و شرکت‌های واسطه‌ای قرار می‌گیرد نیز بودجه بیشتری می‌طلبد که متاسفانه کمبود بودجه با حذف یارانه‌های شهروندان باید تهیه شود که مشکل میکروب اقتصادی از اینجا شکل می‌گیرد.
آمار چک‌های برگشتی به رقم بی‌سابقه‌ای در تاریخ مالی جمهوری اسلامی رسیده است. از سوی بیکاری جوانان و پایین بودن درامد کارگران و کارکنان باعث نگرانی بیشتر بعد از حذف یارانه‌ها شده است . بازار روی خوشی به افزایش مالیات نشان نداده است و چند بار به اعتصاب دست زده است . با توجه به کاهش درامد شهروندان و افزایش قیمت‌ها  و افزایش تحریم‌های جهانی بر علیه برنامه هسته‌ای  اقتصاد ایران دور نمای خوبی ندارد
.از جمله اهداف طرح حذف یارانه‌ها  کسب درامد ۲۰ میلیارد دلاری کسری بودجه سال ۱۳۸۹ دولت جمهوری اسلامی بود که در سال اذر ماه 1390 با اعلام جشن یارانه توسط احمدی نژاد ادامه یافت هرچند اعلام شد بیست تا سی میلیون نفر از ایرانیان مرفه از فهرست یارانه بگیران حذف خواهند شد. دولت احمدی نژاد برای جبران کسری بودجه در سال 90 ابتدا سرمایه های مردم را از طریق صف طلای بانکی جمع اوری کرد و در بخش دوم با افزایش قیمت دلار 1750 تومانی بخش دیگری از سرمایه مردم را از بازار جمع کرد
سیدعلی خامنه‌ای  در ابان ماه سال 89 با طرح اینکه نظام جمهوری اسلامی در برابر میکروب فتنه سیاسی واکسینه است مخالفان و معترضان را به میکروب فتنه تشبیه کرد که باعث شدند نظام جمهوری اسلامی در برابر فتنه‌های سیاسی واکسینه  شود در حالیکه فتنه سیاسی و اقتصادی روزبه روز گسترده تر می شود .

اقتصادی / پرشیا رویال