۱۳۹۰/۶/۱۷

سخنی با خوانندگان

درود بر شما که به ندایم پاسخ دادید. روز وبلاگنویسی پارسی شاد باد.
خواننده گرامی از اینکه نوشته هاس این وبلاگ مورد توجه شما قرار گرفته است بسیار خرسند هستم.
 سپاس از کاربران محترمی که نوشته ای از وبلاگم را در سایتهای دیگر از جمله بالاترین  , دنباله , ازادگی , فیس بوک  به اشتراک گذاشته اند.
_ __
متاسفانه در چند ماه گذشته رژیم جمهوری اسلامی در جهت سرکوب بیشتر مردم اقدام به گسترش فعالیتهای خرابکارانه در فضای مجازی کرده است و در این رهگذر با جعل کردن صفحات سایتهای گوگل , یاهو , اسکایپ , فیس بوک و دهها سایت بزرگ قصد کنترل  اکانت کاربران ایرانی و هک کردن سایتها و وبلاگ ها و ایمیل ها را گرفته است و احیانا جهت پرونده سازی برای شهروندان ایرانی از محتوای ایمیل ها استفاده کند و همین امر باعث می شود برای تامین امنیت اینترنتی خود کوشاتر باشیم و برای ناکام گذاشتن فعالیتهای مخرب مزدوران آخوندهای مسلمان نکات امنیتی را در مراجعه به اکانتهای گوگل , یاهو و فیس بوک و سایر سایتها با مطالعه این دستور العمل ها در نظر بگیریم :

توصیه های امنیتی نیما راشدان کارشناس سایبری رادیو فردا

بسیاری از کاربران ایرانی برای اتصال به اینترنت باز و عبور از فیلترها از VPN استفاده می‌کنند. اگر این VPN ها خود به صورت کدگذاری شده داده‌های شما را ارسال می‌کرده دلیلی برای نگرانی نیست. توصیه‌های فنی زیر می‌تواند کاربران ایرانی را برای تأمین امنیت ایمیلشان یاری رساند.

۱. امروز ما می‌دانیم که گواهینامه‌های Diginotar برای مدت پنج هفته هک شده بودند. آیا گواهینامه‌های دیگری نیز در دسترس نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران قراردارند؟ پاسخ به این سؤال مشکل است. بنابراین شوربختانه باید پذیرفت دولت جمهوری اسلامی ایران تتمه اعتبار بین‌المللی خود را برای قطع دسترسی شهروندان کشورش به دنیای اخبار و اطلاعات آزاد هزینه می‌کند و در این راه قدری موفقیت نیز کسب کرده است.
در عین حال هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران ارعاب شهروندان ناراضی این کشور است. انتشار خبر ناامن بودن جی‌میل به هراس شهروندان از تبادل اطلاعات خواهد انجامید و این دقیقاً خواست طراحان حملات اخیر است. کاربران ایرانی با قدری توجه و کسب مهارت‌های لازم از این سد جمهوری اسلامی ایران نیز چونان پروژه شکست خورده فیلترینگ عبور خواهند کرد.

۲. جمهوری اسلامی ایران در صورت اصرار بر تهدید زیرساخت امنیت جهان سایبر با جعل اس اس ال عملاً وارد جنگ با سراسر دنیا خواهد شد. به همین خاطر اصرار این نظام به ادامه جعل گواهینامه‌های SSL انتحار امنیتی تلقی شده و بعید است در شکل گسترده و سازمان‌یافته تکرار شود و در عین حال به لطف عملیات ماه‌های گذشته جمهوری اسلامی ایران کارشناسان امنیت داده‌ها به روشنی از خداحافظی با پروسه صدور گواهینامه امنیتی به شکل کنونی سخن می‌گویند. عمر صدور گواهینامه‌های SSL در قالب فعلی چندان طولانی نخواهد بود.

۳. تأخیر مرورگرهای اکسپلورر و فایرفاکس در تشخیص گواهینامه‌های جعلی دلیل روشنی بر لزوم استفاده کاربران ایرانی از مرورگر گوگل کروم است. کروم مرورگری سریع و قابل اعتماد است و ماجرای اخیر به روشنی نشان از برتری امنیتی کروم نسبت به سایر رقبا دارد.

۴. بلافاصله و همین امروز پسورد ایمیل خود را عوض کنید، علاوه بر پسورد - ایمیل ثانویه Secondary mail و سؤالات امنیتی Security Questions خود را نیز تغییر دهید.

۵. اگر ایمیل شما حاوی داده‌های غیرحساس و صرفاً خصوصی است باید بدانید دولت ایران قطعاً توان فنی، سخت‌افزاری و نیروی انسانی کنترل داده‌های ورودی و خروجی همه شهروندان را ندارد و تنها تعداد اندکی را می‌توان با جعل گواهینامه‌های امنیتی و تحلیل همه پاکت‌های داده کنترل کرد.

اگر ایمیل شما واقعاً حاوی اطلاعات حساس است از کدگذاری‌های پیچیده‌تر استفاده کنید. داده‌های خود را با نرم‌افزارهایی نظیر Truecrypt کدگذاری کنید و همزمان از VPN های SSL برای همه مبادلات داده اینترنتی خود استفاده کنید. در این حالت دولت ایران قادر به کنترل داده‌های شما نیست.

۶. همانطور که بارها گفته شده، مرورگر و سیستم عامل خود را همیشه به روز نگه دارید. قبل از ورود به صندوق ایمیل و دیگر اطلاعات حساس خود از به روز بودن سیستم عامل و مرورگر خود اطمینان حاصل کنید. نسخه‌های جدیدتر ویندوز نظیر ویندوز ۷ و ویستا بلافاصله خود را برابر تهدید گواهینامه ها به روزرسانی اتوماتیک کردند حال آنکه ویندوزهای قدیمی‌تر نظیر ویندورزهای ۹۵، ۹۸ و XP برای ابطال گواهینامه‌ها نیازمند اعمال تغییرات دستی و پیچیده‌تر هستند.

۷. توصیه‌های کارشناسان امنیتی سایبری به کاربران ایرانی را با دقت دنبال کنید. هنوز می‌توان با درصد بالایی از اطمینان استفاده از سرویس‌های گوگل را به کاربران ایرانی توصیه کرد اما در صورت ادامه تهاجم ایران علیه گواهینامه‌های امنیتی، روش‌های دیگری به تدریج برای خنثی‌سازی تهدیدهای موجود ارائه خواهد شد.

۸. بسیاری از کاربران ماجرای جعل گواهینامه‌های امنیتی را هنوز نشنیده‌اند. تکثیر اطلاعات و ارائه راهکارهای تأمین امنیت بیشتر برای ایمیل کاربران ایرانی وظیفه اخلاقی جامعه شهروندان دنیای بدون مرز و مجازی است.

سخن پایانی با خوانندگان

 سیستمهای حکومتی خودکامه  از حرکت مردم خود هراس دارند, تحریمها, تهدیدات و فشارهای بین الملیی موجب هراس حکومتهای توتالیتر نمی شود . این موانع را با هزینه های بیشتر جبران می کنند . جمهوری اسلامی به سرکردگی  آخوندها نیز از این قائده مستثنی نیستند و برای حفظ حکومت استبدادی با مشکل چندانی از سوی کشورهای جهان مواجه نیستند . کشورهای بیگانه برای حفظ منافع خود با هر حکومتی کنار می ایند و برای کسب در امد با حکومتی نظیر قدافی هم کنار می ایند . اگر در خبرها آمده است تا ماههای آخر حکومت قدافی سرویس های مخفی امریکا و انگلیس و فرانسه رابطه خوبی با رژیم استبدادی وسرکوبگر  قذافی داشته اند به همین دلیل است .
 زمانیکه شیرازه امور از دست قذافی خارج شد و با موج براندازنه مردمی مواجه شده اکثر کشورهای جهان دست از حمایت از تروریست سابق بین المللی معمر القذافی  کشیدند و با حمایت از شورشیان در جهت  سرنگونی رژیم وی برامدند . پس می توان گفت : (( از مردم حرکت و از غرب برکت و حمایت ))
کشورهای بیگانه تا روزهای پایانی هر حکومت منافع خود را در نظر می گیرند و زمانیکه اوضاع عوض شود  با حمایت از انقلابیون, براندازان، شورشیان, معترضان, مخالفان و ازادیخواهان منافع جدیدی را طلب می کنند. حال اگر حکومت جدید که مستقر می شود به دمکراسی و لیبرالیسم گرایش داشته باشد فبها.
دست یابی به دمکراسی و لیبرالیسم نه واراداتی است نه صادراتی نمونه اش  کشورهای افغانستان و عراق است که در ده سال گذشته در اشغال امریکا قرار داشتند ولی توفیق چندانی در نهایدنه کردن دمکراسی و ازادی نداشته اند .

ایرانی را چه شده است که این چنین بی تفاوت شده است چند روز پیش در زندانهای لرستان  رامین یعقوبی در پی ضربات مزدوران کشته می شود و اکنون مشخص شده است این جوان هیچ جرمی مرتکب نشده است و بی دلیل بازداشت و کشته شده است . در انگلیس به بهانه مرگ بک جوان سیاه پوست تا چند روز مردم اعتراض کردند ولی در ایران بسیاری بی اعتنا به این اخبار هستند.

امیدوارم پیروز و سربلند باشید .
داریوش